چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
حسین مدرس خیابانی در یک جا به جایی ناگهانی، به سکانداری شرکت ملی مس منصوب شد. این مجموعه مهمترین شرکت مسی کشور است که پرچمداری این حوزه را بر عهده دارد. حال یکی از سوالات مهم آن است که برنامه مدیر جدید این مجموعه برای حوزه پراهمیت مس چه خواهد بود؟
کد خبر: ۶۸۵۴۳

تیتر20- شرکت ملی صنایع مس ایران پس از 8  ماه از حضور امیر خرمی شاد، که از  سمت رییس هیات عامل ایمیدرو راهی این مجموعه شده بود حالا شاهد جابه جایی مدیرعامل خود است. 


حسین مدرس خیابانی که آخرین سمت آن مدیر عامل شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بود، حالا سکان دار مهمترین مجموعه مسی کشور شده است.

 
مدرس خیابانی که در دولت روحانی به عنوان سرپرست وزارت صمت راهی مجلس شد تا بتواند با اخذ رای اعتماد به عنوان وزیر راهی خیابان سمیه شود، اما موفق به کسب این عنوان نشد و پس از آن به عنوان استاندارد سیستان و بلوچستان راهی این استان شد تا سال 1401 در این سمت باقی ماند. 


اما حالا وی عهده دار مدیریت مهمترین مجموعه مسی کشور شده است که توسعه این بخش را در دست دارد. اما شرکت ملی مس بیش از هر زمانی نیازمند مدیریتی با نگاه معدنی است هرچند که به گفته برخی فعالان معدنی انتصابات معدنی در استان کرمان بیشتر سیاسی است.

 
نگاهی به بازارهای جهانی مس نشان می دهد این مجموعه زمانی برای از دست دادن فرصت های پیش رو ندارد و باید مسیر تولید را به سمتی هدایت کند تا بتواند از افزایش تقاضا در بازارها جهانی بهترین بهره برداری را داشته باشد. از سویی دیگر این مجموعه باید به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر رفته و میزان درآمدهای خود را افزایش دهد. 


درواقع آن چه که باید در اولویت های اصلی مدرس خیابانی قرار بگیرد ، بهره برداری از فرصت های بین المللی است. در کنار آن  توسعه در بالا دست نیز باید از مهمترین اولویت هایی باشد که بتوان در این مسیر از ذخایر مسی کشور بهره برداری کرد.

 
درواقع توسعه بیش از هر موضوع دیگری باید در اولویت های مدیر عامل جدید قرار بگیرد اما در کنار آن توسعه زنجیره ارزش نیز از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار داشته باشد. البته در این بین با ایجاد شرکت توسعه زنجیره ارزش، کمی کار شرکت ملی مس در توسعه زنجیره سخت خواهد شد. درواقع این شرکت در مسیری قرار می گیرد که به گفته برخی فعالان مسی، موازی کاری با شرکت ملی مس است و همین اتفاق شاید بتواند بر توسعه و اجرای برنامه های توسعه پایین دست فملی اثر گذار باشد. 


اما در بخشی دیگر نظارت بر هزینه های شرکت ملی مس از موضوعاتی است که باید در اولویت برنامه های مدرس خیابانی باشد.  جالب است که این شرکت در نوروز حامی مالی ویژه برنامه شبکه 3  است. این در حالی است که مردم مشتری محصول این شرکت نیستند و تنها این تبلیغات می تواند بر استقبال از نماد بورسی آن یعنی «فملی» تاثیر داشته باشد. اما بی شک این هزینه آن هم برای شرکتی که برای فروش وابسته تبلیغات نیست، هزینه ای بی دلیل خواهد بود که می تواند صرف توسعه فعالیت های اجرایی شود. 


هرچند مدرس خیابانی نزدیک به یک هفته است که عهده دار این مسئولیت شده اما تا به این لحظه نه مراسم تودیع و معارفه رسمی آن برگزار شده و نه آنکه برنامه های او برای این سکان داری منتشر شده است. باید دید مدرس خیابانی چه برنامه ای برای توسعه فعالیت های این شرکت در نظر گرفته است. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز